Friskvård

Ja det hade jag idag. Jag gick hem för att ta med hundarna ut på lite friskvård, en långpromenad i skymningsljus på berget. Det har kommit mer snö så uppe på berget pulsade vi i ungefär 25 cm snö då vi inte gick på stigen där andra har gått (vilket vi givetvis inte gjorde på väg hem 😉 ) . Kiwi luktade lite efter rådjur och till och med Mira var nyfiken ett tag men inget skrik från Kiwis sida 😀 . Mira och jag busade rejält i snön men rådjuren hindrade Kiwi från att vara med, det var inte tillräckligt intressant. Men Mira hade kul i alla fall 🙂 och jag med. Jag kunde inte vara på berget hela timmen, det blir mörkt fort så när vi var nere tog vi en tur i området också. Helt plötsligt börjar Kiwi skälla och jag var glad att jag inte var kissnödig för då hade jag helt plötligt inte varit det 😉 . Ut från en stig kommer en person med en golden, jag muttrade lite till Kiwi om varför hon måste skrämmas så och gick vidare. Det var en härlig tur och jag är glad att jag hann gå upp i alla fall en stund på berget, det har ju inte gått på nog flera veckor att gå upp på grund av isfrusen snö. Nästa vecka hoppas jag att vi kan göra det igen, då är det ju lite ljusare också – vi går mot bättre tider!

När vi kom hem diskade jag, dammsög och gjorde rent på toan så nu är det lite mindre skitigt än förut 😉 . Rent blir det aldrig med två hundar och en katt i huset. Qeso fick lite mer sand i sin låda och gör som han alltid gör – går raka vägen i lådan och kissar. Han älskar när vi fyller på eller byter sand, då ska det kissas! 😀

Jag har shoppat idag! Jag fick en rabattkupong på hm och det var passande för jag skulle köpa en födelsedagspresent till min systerdotter – en baddräkt! Sen passade jag på att beställa lite till mig också, det blev lite mer än jag tänkt mig bland annat en snygg figursydd röd jacka.

Pia påminde mig här om dagen om att jag har ett smart bälte (jag och jag den kom tillsammans med Mira) som jag kan ha om midjan och sätta kopplet i. Varför har jag inte tänkt på det? Nu ska jag börja använda det på helgpromenaderna, jag ska börja gå en promenad ensam med Kiwi ju och nu när jag jobbar får ju det bli på helgerna. Bältet gör så jag inte styr henne så mycket utan måste jobba med de spontana kontakterna, det blir en bra påminnelse för mig det 😉 . Jag jobbade ju så med passivitetsträningen, satte foten på kopplet (rekomenderas) för att inte styra henne och det gav ju jättebra resultat så detta kommer nog blir dunderbra!

Vi tränade lite idag, jag och Kiwi. Mira fick sin dos ute (hämta vantar och annat roligt bus, det är ju det vi koncentrerar oss på…buuuus 🙂 ) Med Kiwi gick det sådär, hon vill gärna låta lite och jag vet inte när jag ska stoppa riktigt. Ska jag ta för varje pip så kan jag lika gärna lägga av, hon kommer bli jätteförvirrad tror jag då jag får bryta var och varannan gång. Däremot är det helstopp med skall och höga ljud. Blir detta förvirrande tror ni? Vi hade ändå en ok träning med många tysta erbjudanden men inte så bra som vi har haft, men det går väl upp och ner.

Nu ska jag ta och förbereda mig för kvällen, jag ska få sovmorgon imorgon. Till sex!!! Troligen går jag ju upp med Johan vid halvsex men vill jag så kan jag dra mig, underbart 🙂 . Johan börjar tidigt imorgon och jag ska jobba över, det är body combat på kvällen och nog för att jag gillar att gå men jag går inte två km hem för att någon timma senare gå samma väg ner igen…och sen upp igen. Någon måtta får det vara på tokigheterna 😀 .

4 thoughts on “Friskvård

  1. Jag tror det fungerar att säga åt Kiwi vid skall och höga ljud men inte tjata om hon låter bara lite. För är hon egentligen medveten om småljuden?

  2. Ja, visst är det skönt att vi går mot ljusare tider! Speciellt när man bor i din del av Sverige förstår jag. 😉
    Det där med Kiwis ljud går ju som du säger säkert upp och ner. Tror som Marianne att hon förmodligen inte är medveten om småljuden.

    Ha en bra dag på jobbet!

  3. Marianne: Jag vill inte säga till henne då hon skäller, hon är en väldigt mjuk hund som tar åt sig av allt negativt. Hon slutar erbjuda och vågar helt enkelt inte ta egna initiativ för skallen kommer ändå i de fallen och då kan hon gå ifrån mig helt. Jag provade vid ett tillfälle nämligen. Slutade med det snabbt för jag vill ha glädje i träningen.

    Hon har minskat sina skall betydligt då jag började hålla i halsbandet så jag tror det är något tillfälligt.

Kommentera

