Veterinären två dagar i rad

Först vill jag tacka för alla underbara kommentarer i bloggen den senaste tiden, de värmer 🙂 .

Qeso skulle till veterinären idag, det var dags för spruta. Han har förresten gått ner 8 hekto sen vi flyttade och mycket beror på att vi nu har en trappa han kan leka i men även att han har spytt en del. Men nu har vi bytt foder för de hade inte det vi brukar ha och ta i trä *klonk klonk* så behåller han maten bättre nu även om det kommer upp då och då. Åter till veterinärbesöket så var Qeso så duktig, han satt still i sin bur (jag tar bort locket) och lät sig bli undersökt och när han fick sprutan så reagerade han knappt. Jag frågade om hon tyckte att han var mager men det var han absolut inte sa hon, han var helt normal. Hon var mer van vid att känna på lite fetare katter så detta verkar vara ett undantag. Tråkigt att det är så tycker jag, bryr man sig inte om sina djur? Även om man säger att katten nästan inte rör på sig så finns det ju foder som hjälper eller leksaker man kan försöka få katten bli lite mer aktiv med. Jag hoppas i alla fall att de som har feta katter bara inte vet bättre och inte blundar för det.

Det var väldigt halkigt på vägarna här idag, jag åkte en enorm omväg för att komma till veterinären, allt för att inte åka i de brantaste backarna. Fick bromsa vid ett övergångsställe och fast jag körde i 35-40 km/h så arbetade bromssystemet för fullt och jag gled längre än vanligt. När jag sedan skulle komma igång igen så kopplades antispinnsystemet in, fast jag knappt gasade utan tog det väldigt lungt. Efter det gick inte bilen i över 30 km/timma 😉 .

Jag försökte även få in Mira på samma tid som Qeso då jag måste få hennes analsäckar tömda men de hade inte tid så jag har fått en tid till henne imorgon eftermiddag. Hon är obekväm med rumpan och tvättar sig mycket, det har till och med blivit ett litet ”skrubbsår”. När jag försöker tömma lite så kommer det ljust och luktfritt med lite ”gojs” i. Förutom ”gojset” så verkar det ju normalt men eftersom hon tycker något är obehagligt och jag vet att hon har en historia med problem på grund av analsäckarna så vill jag låta dem tömma dem ordentligt.

Jag har varit duktig och lagat lunch till Johan idag. Så får han förhoppningsvis god mat med sig imorgon. Det är en brockolipaj med kassler i. Förutom kasslern så är receptet från Majas klimatmat. En bok som rekomenderas!

Nu ska jag snart ut på kissrunda med hundarna, gick en längre i morse men Mira ramlade, dock utan att skada sig. Det är glashalt ute så vi tar det lugnt i några dagar nu.

4 thoughts on “Veterinären två dagar i rad

  1. Visst är det trist att många djur tillåts bli så feta, förstår inte vad folk tänker (eller kanske är problemet att de inte gör det?). Hoppas Qeso får vara frisk framöver!

    Här är det också halkigt, is med snö ovan på. Det är knappt att jag vågar gå ut med båda hundarna samtidigt. Jag har ju just börjat bli bättre i ryggen så då känns det väldigt onödigt att ramla igen.

  2. Va duktig lilla Qeso var hos veterinären, mina katter avskyr att åka dit!

    Visst är det många som låter sina katter (djur) bli överviktiga….väldigt tråkigt! Det är förvånantsvärt många ute katter som också är överviktiga, hur mycket mat ger folk sina katter egentligen? Mina kissar hålls igång av Izla 😉

    Mmm va gott det lät med brockolipaj med kassler….nu blev jag hungrig, dags för en sen lunch tror jag!

  3. Du kan behöva all värme du kan få när du bor så (för) långt norrut. 😉
    Mina katter är rätt trinda trots att de bara får mat en gg/dag och är ute hela dagarna. Tror de är rätt duktiga på att fixa mat själva. 🙂 Feta skulle jag inte kalla dem men de har lite att ta av och det var ju tur för Missemåns när han var instängd i nästan två veckor. 😦
    Kram

Kommentera

