Lyckad tur!

Vi hade en underbar tur idag, hundarna är helt utslagna. Två timmar tog strandpromenaden idag, vi tränade och hade jättekul!

Inte heller idag kunde jag gå med Kiwi ensam, jag är noga med att båda ska få så många och långa promenader som möjligt och jag vill inte att en av dem inte får som den andra. Eftersom det är storhandling som gäller ikväll och Johan troligen inte är så pigg på att gå långtur i mörkret efter det så tog jag båda även idag. Det visade sig vara en utmärkt ide.

I början av promenaden var Mira lös som vanligt och henne är det ju aldrig några problem med, jag vill gärna att hon ger mig mer kontakt men vi jobbar på det. Som sagt det är ju inget problem då hon aldrig går långt.

Sen tog jag en chansning. Jag kopplade Mira och släppte Kiwi istället. Kiwi var en helt annan hund utan Mira, hon höll koll och gick aldrig långt utan tog kontakt precis som ”förr i världen”. Jag höll på att gå i bitar av lycka! Jag satte mig ner i snön (tack underbara Johan för mina härliga överdragsbyxor!!!) och sa till Mira att hon skulle sitta bredvid och började träna Kiwi lite. Hon fick backa, ligga och sitta – alla tre sakerna som jag vet att hon kan. Idag skulle vi inte ha några konflikter eller stora risker till frustrationsskall. Inte ett ljud kom från Kiwis läppar! Hon var koncentrerad och njöt lika mycket som jag. Så kom det en lös schäfer bakom oss och jag blev lite nervös, Kiwi gillar inte schäfrar och jag hoppas någon dag att jag ska kunna träffa någon med en snäll tik så hon kan få leka med den. Den enda hon träffat då jag har haft henne tryckte ner henne (det blev inget bråk) och efter det är hon lite nervös inför sånna dära. I alla fall, jag kopplade Kiwi men fortsatte att träna henne. Kiwi såg hunden och jag stillnade och väntade på kontakt. SOM KOM!!! Hon tog kontakt och ville hellre fortsätta träningen än att skälla på hunden! Åh vad jag var lycklig! Den kom till och med tillbaka efter bara några minuter, då kom det ett skall och sen kontakt och träning. Helt underbart, klart godkänt!!! Mira fick godisar kastade till henne under hennes paralella träning på sitt stanna kvar 🙂 och var lika lycklig för det.

dsc_0026

Vi gick vidare och Mira var åter igen lös. Jag satte Kiwi för en inkallning och när jag gått bort och vänder mig om sitter Kiwi som ett ljus och Mira (som inte fått något stanna kvar utan strosade fritt) kommer som en kanonkula efter mig. Kiwi sitter fortfarande kvar och vrider lite på huvudet som för att fråga om inte hon också ska komma. Som belöning kommer mitt ”hit” och Kiwi springer som en blixt för att få godis 🙂 . Fatta att jag är nöjd med henne idag eller???

Senare såg jag lite änder och tänkte att det var lika bra när vi ändå var igång. Så det blev träning på det med. Även här var hon helt tyst (är det någon som saknar en tyst hund och som har fått en skällare?) men hon blev lite sprallig då änderna trodde att vi hade mat och kom flygande från alla håll. Det var nästan så hon hamnade i plurret, men hon var tyst och det var det vi tränade på, inte att stå stilla.

dsc_0057

Vi träffade även en man med en goldentik, nästan lika gammal som Kiwi. Kiwi skötte sig bättre än vanligt så när han frågade om de kunde hälsa så tvekade jag först lite men sen tyckte jag att Kiwi nog förtjänat att leka lite. Mira var inte så intresserad av det så hon satt hos mig i stället.

dsc_0082

dsc_0075

dsc_0091

Jättekul att se två lika gamla hundar, dessutom båda tikar leka så bra!

7 thoughts on “Lyckad tur!

  1. Härlig träning!
    Du är så duktig och ambitiös!! otroligt roligt med shäfermötet och all den tysta träningen.
    Hon är fantastisk med andra hundar den där Kiwan, det har jag alltid sagt 😉
    Jag hade nog inte haft några problem med att den ena hunden inte fick långpromenad var dag, inte så länge det blir lika på hela veckan.

  2. hej
    Det låter som du är på god väg att få en underbar lydig hund, Kiwi alltså. Men jag är lite impad över att Mira sitter passiv och tittar på när Kiwi och goldentiken leker. Härligt att läsa.

Kommentera

