Omvänt lockande med kommando

Ja går det? Att det går vet jag redan för jag har provat 😀 men är det ”rätt”? Det skiter jag nog i för Kiwi och jag lyckades väldigt bra med vår träning idag. (Nu försöker hon få Mira att förstå att hon vill leka, att trampa över Mira fungerar än så länge inte, Mira ligger kvar 😉 ). Jag kanske ska förklara vad jag menar med omvänt lockande med kommando.

Jag la godisar i handen och öppnade den då hon gav mig kontakt. När hon gjorde det sa jag ligg, backa eller något annat jag ville ha och hon gjorde det…tyst. Hon fick då en godis från handen.

Anledning till att jag gjorde det var att Kiwi gick mer och mer upp i negativ stress, slutade lyssna och stressade även upp sig då jag höll i henne. För att inte mitt humör skulle gå i taket så funderade jag på hur jag kunde lösa denna träning på bästa sätt utan att sluta på ett dåligt sätt. Jag kom då på detta med omvänt lockande och kommando (det kanske är en metod inom klickervärlden redan?). Kiwi koncentrerade sig jättebra, men jag känner ändå att det bara är en nödlösning för att kunna avsluta på ett bra sätt, givetvis var hon tyst innan jag började med metoden…annars vet jag ju vad som händer nästa gång 😉 .

Jag tror att jag får hitta på nödlösningar om jag ska komma vidare med Kiwis tystträning. Alla dagar går ju inte lika bra och jag känner att detta kan vara en av nödlösningarna, jag är i alla fall supernöjd 🙂 .

Vi skriver givetvis ner allt i Hundtränaren 2009, men jag glömmer räkna hur många lyckade försök hon gör men på något konstigt sätt kommer jag ihåg hur många misslyckade försök hon gör. Men året är ju inte slut än 😉 .

Kiwi är ju inte överförtjust över att man kletar och klappar på henne så vi har även börjat ta tag i detta, helt spontant idag. Planera Madelen, planera!!! I alla fall, hon la sig framför mig och fick godis för det. Sen använde jag åter igen öppen hand med godis som hon inte får ta för då knyts den (omvänt lockande) och strök henne över kroppen, om hon låg kvar fick hon en godis. Vi gick sedan vidare att jag strök henne med båda händerna över huvudet och sen även att jag följde med genom att krama henne lite. En gång reste hon sig och då satt jag med knuten hand och tittade på platsen där hon låg och skulle ligga. Helt tyst satt jag så och väntade, några sekunder senare låg hon där med och vi kunde fortsätta. Det gick riktigt bra, jag ska träna Johan att göra samma sak 😉 .

Idag hittade vi en ny tur igen, vi kom tyvärr in i skogen ett tag. Tyvärr säger jag för där ska jag vara ensam med Kiwi är det ju tänkt. Men hon skötte sig bra och jag var noga med att alla kontakter belönades. Mira gick dessutom lös så hon roade sig själv. Jag såg att det var lite snö i skogen och då kan ni ju gissa vad jag tänkte på: UPPLETANDE! Jag gjorde en mindre ruta (liten skog och järnväg i närheten) och la ut två saker en bra bit från varandra. Kiwi och Mira satt helt tysta (! för Kiwi 😀 ) på stigen. För det fick de en belöning och Kiwi en dubbel då hon fick börja. Hon sprang med god fart ut och hittade direkt. Hon fick även ta den andra då hon var så duktig, även den gick bra. Sen la jag ut två till och skickade även den här gången Kiwi först. Kiwi sprang ut igen men hittade något annat intressant, jag kallade in och kopplade och skickade Mira i stället, hon hittade direkt och fick ett jubel till svar. Kiwi fick en ny chans med den andra saken. Här såg jag en tvekan in efter hon hittat, hon ville hitta en till. Jag får börja med en sak igen, har ju haft lite paus för det. Funderar även på att börja jubal då hon hittar ibland för att få en extra markering att hon har gjort rätt. Det tillsammans med att träna på att hämta inne då det ligger flera saker ute.

Nu ska jag fortsätta min städning, har badrummet kvar. Sen ska jag laga strömming i paket till Johan så han har med sig god fredagsmat till Jobbet imorgon. I kväll är det första passet Body Combat sen jag blev sjuk i december, kommer nog pusta en hel del mer än vanligt känner jag. Men extrakilot sen jul ska bort  och det är ju så jäkla kul så det är bara att stå ut 🙂 .

2 thoughts on “Omvänt lockande med kommando

  1. Visst är det härligt när det fungerar!

    Har märkt på Oliven att just den metod du beskriver med lockelse och kommando fungerar super bra.
    Med Oliven, OM hon får koncentrera sig och jag är tydlig så får jag henne att göra det mesta jag vill.

    Nu är inte jag en ren klicker människa men lite kör vi. 🙂

Kommentera

