Nytt år, nya utmaningar

Hannas besök kommer i ett annat inlägg, jag har inte skrivit här på så länge så jag måste dela upp det lite 😉 .

Nu är det nytt år och jag måste erkänna att jag och Kiwi har ett stort problem och det är hennes djurkärlek. Det har kommit som ett fingerknäpp. Senast i somras kunde jag med lätthet ha henne lös och även om hon var intresserad och en gång tog sig en lov så sprang hon aldrig ur mitt eller hennes synfält. Nu sticker hon, fortfarande inte långt och jag kan räkna till tio så är hon tillbaka…men det är för långt! Dessutom har jag upptäckt att Kiwi inte är lätt att ha i grupp, från att ha varit cool i grupp så är hon nu hyperstressad om hon inte är först. Känner hon dessutom lukter av djur så blir hon helt galen och skriker rakt ut. Jag känner inte igen henne, är vi tillbaka till ruta ett…ska jag behöva börja om med all träning som jag höll på med då jag fick hem henne? Det hela känns väldigt frustrerande och inte alls roligt, jag trodde vi hade kommit en bit på väg så jag kunde börja träna på roliga saker som lydnadsmoment och bruksträning?

Jag har i alla fall försökt gå igenom varför detta har hänt och den enda stora förändringen är Mira (förutom flytten men hon verkar stortrivas här så den räknar jag bort). Jag har alltid haft hundarna tillsammans och har inte tränat eller gått med dem en och en. Mira trånar efter uppmärksamhet, jämt och kan inte riktigt förstå att man vill ge samma kärlek till Kiwi. Hon kan tränga sig förbi och tränga bort Kiwi för att få allt själv och vi har försökt hindra det till viss del men inte helt och hållet.

Det andra som jag tror har den största orsaken till hennes förändrade beteende är det faktum att Mira har sån stenkoll på mig på promenaderna (hon är en godisgris 😉 ), Kiwi vet detta och behöver bara kolla in Mira för att se mig på samma ställe och kan nosa vidare och ha koll på mig. Om jag försvinner behöver inte Kiwi leta utan bara följa Mira…om hon har lust. Det andra har börjat dra mer även om jag har försökt hindra det och helt plötligt gled det ur händerna på mig utan att jag såg det.

Hon är helt enkelt behov av egen tid.

Nu börjar ny träning. Jag ska ta ut dem tillsammans på morgonen och sen tar jag en långpromenad med Kiwi. Eftermiddagspromenaden blir också tillsammans och på kvällen tar Johan Mira på långtur så henne behöver jag inte oroa mig för och så slipper jag gå promenader hela dagarna, vilket det lätt skulle bli då promenaderna kan gå över en och en halv timma. När snön senare försvinner blir det lättare också att ta upp träningen med uppletande och lydnanden och tills dess kan jag träna trix och annat inne. Nu med hundtränaren 2009 så är det ju lätt att logga så man ser framåt också 🙂 .

Även om Mira troligen är del i problemet så får jag skylla mig själv också. Jag är så himla glad att hon är hos oss så jag såg inte Kiwis reaktion. Även om den är 99% positiv så ville hon ha lite av mig för sig själv också och det ska hon få mer av nu. Mira kommer givetvis få lika mycket av mig men långpromenaderna på veckodagarna ska Johan få ta.

One thought on “Nytt år, nya utmaningar

  1. Klart att hon behöver egen tid med Matte. Är nog lätt att glömma när man får en extra hund så där. Boss var ju alltid med förutom när han betedde sig illa. Då gick jag ju hem med honom för att sen gå själv med Kiara. Märker stor skillnad på Kiara när inte Ella är med. Hon älskar att vara själv med Matte. 🙂

Kommentera

