Kiwis träningsplan

Ja Stockholmsresan gav mig mycket förutom utställningen. Lina och AK hjälpte mig mycket med Kiwis träning, det kändes ett tag som om jag bara tjatade om henne och min träning av henne. Men det är inte så ofta som jag träffar några som känner henne lite och som dessutom är otroligt duktiga på klickerträning, så jag passade helt enkelt på 😉 .

Vi diskuterade Kiwis skällande och några punkter som jag ska börja gå efter är:

* Träna upprepningar av olika beteenden men byt plats i pausleken börja med ett nytt beteende på  den nya platsen. Detta för att göra det extra tydligt att det är byte av beteende som gäller.

* Jag ska inte gå ur position för att hjälpa (ajja bajja, jag vet ju detta men det är så svårt) då jag tycker att det går segt.

* Träna in att det är roligt (i alla fall inte obehagligt) då jag håller i halsbandet. Nu har jag inga problem med detta men det ska ändå tränas.

Jag ska alltså inte belöna för alltså hon gör bara hon är tyst. Detta låter bra i mina öron då jag funderade på det innan vi diskuterade det. Jag förlorar annars förmågan för henne att upprepa beteenden och det vill jag absolut inte.

Mina egna funderingar om Kiwis frustration har varit i mina tankar den senaste tiden. Jag har diskuterat fram och tillbaka med mig själv vad jag kan göra annorlunda för att minska hennes frustration. Jag har kommit fram till följande:

* Planering. Detta är nyckeln tror jag. Om jag planerar min träning missar jag inte de där små rörelserna då jag shejpar. Jag vet vad jag letar efter och kan fånga det direkt och inte som idag, missa det kanske flera gånger och få en hund som i frustration piper/skäller. Det är då också lättare att ta små steg och ändå komma framåt då jag har koll på kriterierna. I och med detta kommer träningen bli lättare och roligare med en högre belöningsfrekvens.

Boken om lugnande signaler som jag nämnde i mitt förra inlägg läste jag ju en del av på vägen hem. Där kom en stor ahaupplevelse för mig. Jag har på senaste tiden märkt att Kiwi spänner sig och börjar skälla vid möten om jag stramar upp kopplet eller stannar upp för att hon börjar dra. Jag har funderat på detta och undrat hur jag kan hindra att hon börjar dra och att jag ska försöka låta bli att strama upp kopplet. Men varför ska jag sluta med det, jag gör det ju också av säkerhetsskäl. Jag vill inte ha den andra hunden nära. I boken står det så att jag i stället kan lära henne att drag i kopplet från min sida, alltså då jag för henne mot mig för att jag vill ha kontroll betyder kontakt. Varför jag har inte tänkt på det? Nu är alltså planen att jag ska träna att sträckt koppel från min sida betyder kontakta matte för godis 🙂 . Det kändes så skönt att få tips om detta, nu kan vi komma närmare en tyst hund i de situationerna också.

Stockholmshelgen var så bra för mig, det är en sak att läsa på nätet och pratat över MSN, men så mycket mer det ger att prata med varandra näsa mot näsa. Tack tjejjer 🙂 !

4 thoughts on “Kiwis träningsplan

  1. Roligt att du fått så mycket tips och idéer angående din och Kiwis träning! Det där med kriterier är verkligen något jag måste börja tänka mer på när jag tränar med Pulver också.

  2. Jag tror det här blir görbra jag!
    En sak till som jag inte minns om jag sa, men jag har väl sagt det förut antar jag… 🙂 Jag tror på att shejpa struntsaker och att i shejpingen lära henne uthållighet. Inte en jättelätt sak alltid, men himla bra träning för både tränare och hund!

    Kram på er, saknar dig! När flyttar du hem? 😉

  3. Planering, kriterier och loggbok… Det är nåt jag måste ta tag i i min träning också. Var det Morten Egtvedt som sa att sånt gör ont? Jag känner att det kommer blir en stor kamp med mig själv men jag tror absolut att det lönar sig. Låter som att du har en bra plan!

Kommentera

