Å se det snöar

Eller ja, inte just nu. men det har snöat en del. Det är stor skillnad mellan stan ”där nere” och vårt berg ” här uppe”. Nere i stan ligger det visserligen en del men uppe på berget där jag gick idag får hundarna studsa för att ta sig framåt. De håller sig för det mesta på stigarna 😉 .

Idag när jag gick turen hörde jag röster och Kiwi stannade och gav skall. Jag vet att hon inte stannar utan går framåt om jag går emot henne så jag gick åt andra hållet och så klart följde hon med. Jag kopplade henne och lät Mira gå lös och vips kommer det flera personer och hundar. En labbe, en storpudel, en ”långnosad terrier” och en irländsk setter, alla lösa. Ägarna gör inte ens antydningar till att koppla dem så jag släpper Kiwi snabbt som attan så hon inte blir stressad av att ha alla hundar runt om sig. Jag sa till ägarna att jag blev lite nervös när alla kom farande sådär och de skrattade (vänligt) och frågade om jag blev rädd för de var snälla men jag sa också att jag räknar kallt med att lösa hundar är snälla hundar (inte ofta det är på annat sätt) och det var de ju. Just i början tänkte jag jäkla människor till att inte koppla sina hundar, men i efterhand tycker jag det var bra. För Kiwi var det helt klart bra att få hälsa på så många utan att det var något gnabb. Inte ett ljud hördes och alla nosade över varandra helt lugnt. Sen sa jag ”kom nu tjejjer” och Kiwi kom direkt medan Mira stod kvar och tyckte att terriern var en äcklig sak 😉 . Terriern kom efter oss och då gjorde jag misstaget att säga lugnt att den skulle gå till matte (som visade sig vara en husse 😉 ), det var ett misstag för att Kiwi då tyckte att hon hade rätt att jaga den tillbaka med fullt skall. Nästa gång ska jag vara tyst… 😉 .

Resten av promenaden njöt vi av all snö och jag lät dem leta efter lite leksaker i snön….här lyckades jag göra misstag nummer två. Jag la ut tre saker och skickade Mira en gång och sen Kiwi…som plockade upp inte en utan två saker på samma gång och dessutom studsade hon på bakbenen hälften av tiden…ja det såg ju ganska roligt ut, men så ska hon ju inte göra och tack vare att jag glömde att bara lägga ut en och inte två så hände det igen. Dumma matte!

De pulsade och sprang så det stod härliga till och när vi kom hem stod kloklippning på agendan. Deras klor, speciellt Miras växer som ogräs!

Sen gick jag en tur till affären och köpte mat till resan imorgon 🙂 oooh va det ska bli kul!!! Dessutom ska Johan bidra med lite pengar och idag sa mamma samma sak 🙂 . Nu kan hundarna i familjen få roliga julklappar (säg inget till Fabbe Tina 😉 ) .

5 thoughts on “Å se det snöar

  1. Här har snart all snö regnat bort tror jag, får hoppas det blir kallare snart och kommer mer snö så den inte försvinner sådär lagom till jul…

    Hoppas du kommer få det toppen i Stockholm! 🙂

  2. Åh vad jag är avundsjuk. Ja, inte på snön men på Sthlmsresan. Hade varit så kul att träffa dig igen och att träffa Lina och AK också förstås. 🙂
    Ni kommer att ha det kanon.

  3. ja då vet du hur jag har det , vi har ordentligt med snö på våran topp, men här på jobbet 1 mil längre ut mot havet är det bara frostiga gräsmattor (!)

    Håller med Harriet ! ÅÅÅÅhhh den som kunde ha fått vara där med er !!!

  4. Känner igen det där med att pölsa i snön från min tid i Umeå. Det är iallafall rent och fräscht. Min dåvarande hund ÄLSKADE snön.
    Hoppas du får en härlig helg i storstaden med trevliga hundar och hundfolk!

  5. Jag vill också ha snö. 😦 När jag kom hem i fredags då var det såpass att man kunde kasta snöbollar åt hunden, sen på lördags morgonen var allt väck! 😦

Kommentera

