Advent

Igår var det adventsstädning för min del. Johan hjälpte också till men skulle också städa efter festen på jobbet så jag tog hand om det mesta här. När det lider mot jul gör jag en redig storstädning så det tog hela dagen innan jag var klar. Johan tog hand om hundarnas promenader så jag var bara ute på kvällskissen igår. Det var tråkigt väder, mulet och senare snö som gick över till snöblandat regn (läs snöspik) och senare…ja nu kom det så, regnet.

Igår kväll blev jag förresten såååååå stolt över Kiwi. Jag har tränat och tränat på omvänt lockande och att hon inte får ta något från golvet utan att jag säger varsågod och hon är jätteduktig på det. Igår kom testet, utan att vi visste om det. Johan hade gjort kycklinglår i ugnen och vi satte oss i vardagsrummet för att äta. Kiwi brukar sitta som ett ljus bredvid mig innan hon ger upp, alternativt vi säger att nu får du faktiskt gå och lägga dig (skam den som ger sig är hennes motto 😉 ). Men hon kom aldrig och jag glömde bort det. En gång började hon pipa lite och jag undrade vad hon gjorde, hon ligger ner svarade Johan. Jag tänkte inte mer på det och när jag var klar gick jag ut med tallriken…För att göra en lång historia kort 😉 så såg jag att Kiwi tittade på något lite längre fram från där hon låg, riktad mot köket. Jag sa varsågod och hon flög upp och åt upp en liten kyckling/skinnbit som ramlat på golvet! Hon hade pipit för att vi aldrig sa varsågod och tystnade sedan och bara väntade på att vi skulle ge henne tillåtelse att ta det som låg på golvet. Duktiga tösen 🙂 . Jag är så stolt 🙂 .

Det har troligen regnat hela natten och idag, på advent så regnar det än. Vägarna som var som isgator innan är nu ännu värre och på vår promenad skadade Johan sitt knä. Det blev inga fler promenader idag, det är rent ut sagt farligt att ge sig ut nu. Det stora minuset med Härnösand är att de inte vet vad plogning är utan låter det bli en tjock hinna som blir till slask och isgata och som imorgon då det ska bli minusgrader igen blir rent ut sagt livsfarliga att gå på…som tur är kan de sanda…alltid något.

Jag gjorde som jag gör varje första eller andra advent. Bakar lussebullar 🙂 .

dsc_0086

Det blir aldrig så många som jag tänkt mig, men de blir stora i stället…så mycket bättre 😀 .

3 thoughts on “Advent

  1. Dom är riktigt dåliga på att underhålla vägarna i Umeå också, det blir spårigt och slaskigt och så fryser det till is och så vågar man knappt köra bil alls.

    Jag har också bakat lussebullar idag, fast i vanligt bull-format. 🙂 Trevlig första advent!

Kommentera

