Böcker, böcker

Snodde en rolig utmaning av Emma:

Vilken bok läste du senast?

En Harleqinbok OOOOOPS. Candance Camp. Avsändare Okänd.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?

Det är nog ungefär lika

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor det är kvar eller tänker du, “nu har jag en fjärdedel kvar”, “en tredjedel”, “hurra, bara hälften kvar”…

Aldrig, i så fall kollar jag och förfasas över hur kort det är kvar till den är slut.

Hur väljer du böcker du vill läsa?

I första hand efter om jag gillar det jag läser bak. Lockas jag inte så köper jag den inte. I andra hand är det författare, har jag gillat något innan från författaren så kan jag köpa boken bara på grund av det.

När blir en bok för lång?

Är boken dålig så kan tio sidor vara för långt. Mitt problem är dock oftast att de är för korta.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?

Jag har inga problem att läsa på engelska, men oftast läser jag på svenska. Troligen för att jag vill kunna slappna av då jag läser, ett annat språk kräver högre koncentration. De senast Harry Potter har jag läst på engelska, kunde inte vänta tills de kom ut på Svenska 😉 .

Vilken bok blev du senast berörd av?

14 år till salu.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?

Ja, jag läser aldrig tråkiga böcker. Det räcker med studentlitteraturen. Jag ger dem några kapitel men händer det inget som jag gillar så åker de ut (de får inte ens stå i bokhyllan och ta plats)

Vilken bok lämnade du senast?

Roslund och Hellströms – Flickan under gatan. Någon som vill ha, för portot är boken din.
Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du ofta?

Romaner som ofta utspelar sig förr i tiden.

Rekommendera fem författare!

Elisabet Nemert, Diana Gabaldon, Stieg Larsson, Philippa Gregory och Candance Camp

Rekommendera fem böcker!

Gröna milen av Stephen King, Jane Eyre av Charlotte Brontë, Främlingen- Diana Gabaldon (serie, men jag lovar dig-du blir fast!, Den vita liljan av Elisabet Nemert och Kejsaren av Conn Iggulden

Utmana fem andra bokläsare!

Vet inte vilka av mina läsare som läser böcker….Shanie tror jag i alla fall 🙂 .

3 thoughts on “Böcker, böcker

  1. Den här utmaningen snor jag tills senare idag, eller imorgon eller så….bokmal är jag, behovet är dock lite mindre just nu pga allt pluggande…..blääää

Kommentera

