Underbar tur!

Idag har vi haft det underbart skönt ute i skogen på förmiddagen. Vi åkte en bit utanför Härnösand och gick på tur. I början av turen var det blött

men när det väl gick uppåt så kunde vi gå torrskodda. Kiwi och Mira var totalt tokiga, vi fick till och med ha dem i koppel ett tag för att de sprang helt okontrollerat. Lyssnade inte till nått, bara sprang.

Här lyssnade de till min inkallningssignal 🙂 .

Vi gick upp till en stuga på ett berg och tog fika. Jag gjorde för första gången sen Kiwi har börjat leta efter saker en riktig ruta. Jag snitslade upp hörnen och la ut dessa saker:

Den enda retning Kiwi fick idag var att starta som tvåa. Mira jobbade bra och var taggad som vanligt:

Kiwi ville hon också och denna gången använde jag föremålet som Mira hittade till Kiwi. Hon var tvungen att ta i den innan hon fick avlämna och sedan kommandot leta.

Hon tog tag i den direkt och släppte på mitt tack och fick då kommandot leta.

också var hon borta 😉

Hon hittade snabbt och kom tillbaka, tyvärr ropade jag braaa utan att jag tänkte på det och hon släppte den självklart. Men jag struntade i det och belönade, hon har ju fattat det egentligen – ett bra är ett avslut precis som klickern. Det är jag som får bättra mig.

Mira hittade ”sin” IKEA-leksak 🙂

Kolla in hennes blick och koncentrerade tunga i nästa bild 😀 , störtskön!

Kiwi fick nästa försök men stötte på problem. Jag trodde hon hade fått upp vilt i näsan för hon rörde sig runt ett område med mycket hög näsa. När jag sa ”Kiwi” så skällde hon till så jag visslade in henne. Hon kom som ett skott och jag började fundera på vad det var. Mira fick leta efter de två sista då hon är mer viltren än Kiwi. Hon hittade den oranga lätt men fastnade även hon i samma hörn. Jag kallade tillbaka och skickade ut henne där jag visste att slangen var. Efter lite om och men så hittade hon den och jag jublade. I samma veva kom jag på att det troligen inte alls var vilt Kiwi kände utan vimpeln somjag hängt upp. Just i det hörnet kunde jag inte komma så högt som i de andra hörnen så det var ju naturligtvis den hon kände och ville ha tag i men inte lyckades. Duktiga tjejjen! Jag hade ju inte möjlighet att sätta upp vimplarna så tidigt så de inte luktade så starkt så för henne var det ju en sak hon inte kunde nå och därför frustationsskällde. Lite nöjd är jag allt över det 😉 .

För att inte avsluta med ett misslyckat slag (som hon ändå fick beröm för, hon försökte ju) så slängde jag ut slangen (som hon inte ens gillar i vanliga fall) och hon hittade den lätt som en plätt. Vi hade till och med dragkamp med den!!! Jag är jättenöjd över uppletandet och det blir mer och mer kul!

Efter träningspasset blev det fika för oss. Vi tvåbeningar åt smörgås och bulle och hundarna fick var sitt ägg 🙂 .

Det är jättetrevligt att fika med lösa hundar, de strosar som de vill och vi tittar på utsikten:

Johan gillar ju att spexa till det lite så Mira fick stå ut med lite utklädning 😉 .

Men hon är ju för söt 😀 .

Efter fikat gick vi vidare och upp till toppen på Fälleberget…där fick vi en underbar utsikt över Härnösand.

Bakom de röda husen nästan mitt i bilden bor vi 🙂 . Ehm…syns ju inte så bra, men ni får väl leta 😉 .

Johan fick en mysstund med Kiwi under pausen här uppe, puss husse!

Vackra Mira tittar efter Johan (vad annars 😉 )

Kiwi hittade en ny maträtt i skogen…Kråkbär. De är inte goda enligt vad det står om dem med de är i alla fall inte giftiga. Men smaken är som baken, de kan ju äta skit så varför inte detta?

Kiwi gillade inte selen hon hade på sig, hon är ju inte van. Jag har inte haft på henne sele sen jag lät operera bort juvrena. Det är dock stor skillnad på hennes ”irritation” nu och totala skräcken för selar förr…hon hade nog ont stackarn.

Vi satte föresten på dem reflexselarna idag för att det är jakt på diverse djur ute i skogarna, man vet aldrig om de är rävar i jägarnas ögon.

Avslutar med ännu bild på vackra Mira, från början av turen. Hon tittar åter igen efter Johan 😉 .

Efter turen for vi hem och Johan gjorde i ordning i förrådet medan jag lagade mat (ja, jag lagade faktiskt mat 😉 . Det blev kasslerpaket med stekt potatis, jag tog pasta till kasslern i stället…inte så gott men bättre än potatis i alla fall (och nej jag vill inte ha kommenterer om hur jag kan tycka det är bättre…ganska trött på sånna 😉 ).

Nu ska jag äta glass med clementiner…gotte.

8 thoughts on “Underbar tur!

  1. Det verkar som Ni har det bra i Härnösand! ni har lika fin väder som vi har här nere i Värmland!
    Jättefina bilder har Ni tagit!
    Jätte fin sida förövrigt tycker jag 🙂
    Kram På Er!
    Hälsningar kommer från oss i Säffle!

  2. Jag håller med om ni alltid verkar vara ute på härliga turer i skog och mark, alltid kul att läsa om och se fina bilder! Vilken hundmiljö och så skoj att uppletandet går framåt!

Kommentera

