Guidad tur i Karlstad

Jag sa för några dagar sedan att vi skulle ta oss en titt på Karlstad. I morse gick jag och Kiwi ner till stan (lite drygt sex kilometer) för att fota. Kiwi fick vara lös lite innan och njöt 🙂 , jag tog en chansning då jag släppte henne då vi precis gått förbi en med två dvärgpudlar. Men hon hade så bra kontakt med mig och någon gång måste man ju testa eller hur? Hon hittade som vanligt på mycket att få godis för:

Favoritträdet, mamma jag kan klättra!!!

Sen hittade hon bästaste pinnen som sitter fast. Den måååste man morra och gruffa på samtidigt som man jagar och hoppar efter den:

Ehum, det här här jag ska ha på sportfunktionen antar jag 😉 .

Så var vi nere i centrala delarna av Karlstad och där möts vi av Sveriges längsta stenbro. Den började byggas 1761 och blev färdig 1797.

Den är så vacker och fortfarande är det trafik på den, fast nu bara av bussar. Den kommer jag sakna när jag flyttar.

Kiwi passade här på att få tokryck med ett äpple (tänk att de kan vara så roliga!) Just i nedanstående bild har hon slängt den någonstans, troligen för att hon inte klarar av att göra två saker samtidigt (få stolleryck och hålla äpple i munnen 😉 )

Efter springturen blir man törstig och på bilden kikar hon efter en boxer (stolt matte – hon är lös ju 🙂 )

Nu ska ni få se på muséeparken och i bakgrunden ser ni en del av muséet:

Fråga mig inte vad som ligger i vattnet, kan det vara någon slags båt från nollningen tro?

Nu ska ni få se ytterligare några bilder från sköna Klarälven och de vackra husen runt omkring:

Nu ska ni få träffa Sola i Karlstá:

Hon var en värdinna på ett värdshus och fick sitt namn genom att hon alltid var glad som en sol. Det är alltså inte solen man pratar om då det är sola i Karlstad som kommer på tal, hur mycket den än har blivit marknadsfört som det. Ser ni ”snöret” på bilden….

Det tog Kiwi! Jag tog med det hem för henne och på bussen undrade jag vem som luktade ko…det var jag det, ”snöret” kom tydligen från en ladugård. Men Kiwi är jättenöjd 😀 .

Här ser ni Restaurang Pråmen. Om vi varit där? Nej 😉 .

Om jag skulle bo på hotell i Karlstad skulle jag nog bo här. Jättefin utsikt (fjärde bilden upp) och ett sånt vackert hus!

I tv har man ju hört att vi inte har kvinnliga statyer i Sverige. Jag har ju redan visar ”Sola” och på självaste torget står den andra:

Den är inte vacker inte. Den ska symbolisera unionsupplösningen…fråga inte mer.

Så fick Kiwi och ”snöret” snällt vänta på bussen för hemfärd 🙂 .

Nu ska jag ut på en tur, utan kamera den här gången 😉 .

4 thoughts on “Guidad tur i Karlstad

  1. Hejsan. huskyiglo(Klara) här från alltomhundar, snart blir vi också värmlandsbor (igen), fast vi ska antagligen flytta till eda kommun mitt i skogen perfekt för våra vovvar 🙂

Kommentera

