Första agilityträningen

Det var så kul! Första gången på måååånga veckor som vi kunnat träna! Kiwi tyckte det var jättekul, men jag har kommit på att sträckorna emellan två hinder inte är så rolig som kontaktfält och hindrena ett och ett. Jag har gjort någon kombination mest som skoj, vi är ju inte riktigt där än annars och det är kul att få kommandot kör och hindrena går fort men att springa emellan hindrena är inte lika kul…men det kommer nog 😀 .

Idag tränade vi mycket på gungbrädan, mycket för att Kiwi tyckte det var roligt att dundra i backen 😉 . Eftersom det var ett tag sedan vi tränade så lät jag henne ställa sig vid kontaktfältet och så lyfte jag och släppte först lågt och sen ca 40 cm upp, Hon har lite dålig balans men gillar att ”flyga” 😀 . Så då la jag henne innan hindret och stälde mig och höll i slutet. Sa ”kör” och hon sprang upp. När hon var framme så tog jag ner den lite och sen släppte jag, inga problem förutom att hon inte har riktigt balansen där – bakbena åker lätt av i studsen i backen. Men hon försökte och hon gillade det, gick tillbaka gång på gång för att få göra om 🙂 . Skrattade gott då hon fick springa av hindret och ta en godis, hon drog till sig rumpan då gungan gick upp igen och tittade på den precis som ”stå still din jävel”. Vi avslutade med ett perfekt nedslag då hon självstädigt tog hindret och stod kvar i backen 😀 . Hon gillar det hindret, tokan. Nu när jag sitter här och skriver kom jag på en eventuell orsak till den dåliga farten mellan hindrena, konditionen är ju kass om man jämför med innan operationen…hmmm, kan det vara det tro? Vi får väl se när hon kommit igång igen hur det utvecklas.

Igår fick jag träffa Gaia igen, den lilla godingen:

Hanna kom hem till oss och åt middag och Kiwi tog hand om henne lika bra idag. Gaia var betydligt tuffare och flög efter Kiwi storskällandes för att hon inte lekte nog mycket. Hon hamnade på rygg några gånger kan jag väl säga, med Kiwi ovan henne ”duttandes” i Gaias mage för att få upp henne igen i lek efter tillrättavisningen 😀 . Gaia var lite blöt efter en stunds lek. Qeso var också duktig, de fick nosa på varandra i dörren och sen var Pirayan fri inne. Qeso stirrade på henne och ingav visst respekt för Gaia höll oftast ett bra avstånd. En gång gick hon nära honom och då fick hon sig en smocka så hon pep iväg. Qeso satt nöjt kvar under bordet 😉 .

Hon vrider huvudet så sött när man gör ljusa ljud:

Innan vi hade den underbara middagen (den tackar jag Johan för – puss älskling!) så hade vi varit ute på Vålön i Kristinehamns skärgård. Vi hade en undarbar dag och Kiwi fick till och med vara lös lite. Mer energi men lika uppmärksam på mig – underbart! Innan hon var lös såg Kiwi och Johan en hare som sprang iväg. Vi stannade och jag väntade ut henne, hon tittade länge där hon sett den men vände sig till slut till mig och fick som belöning godis och jubel från mig och ett godisregn i skogen. Sen gick vi vidare. Nu går jag händelserna i förväg. Vi gick i land vid en sandstrand, jag kände verkligen i kopplet att energin måste få komma ut nu så jag släppte henne:

Sen fick Kiwi uppleva sand då hon var lös. Jag gräver igen hålet och hon grävde nytt hål 😀 .

Hon toksprang runt oss i glädjeyra och sprang flera gånger runt och mellan mina ben, knorrandes och morrandes 😀 ! Det var en bra start på turen 🙂 .

Vid fikastunden fick hon ett ägg och ett ben:

Johan gjorde en liten rolig bild av det hela tycker jag.

Ägget skulle apporteras innan hon kunde äta det.

Vackra Kiwi njöt av friheten och möjligheten att åter igen…

hoppa upp på stenar och skutta i vattet för att hoppa upp på en till:

Hon har börjat gilla vatten och går gärna i det bara inte magen blir blöt 😉

Vi hade en underbar dag!

3 thoughts on “Första agilityträningen

  1. Vad fina bilderna är! På båda hundarna och från utflykten. Tack för en jättegod och trevlig middag! Gaia tackar för trevlig lekstund.

  2. Fina bilder. Kul att hon är så duktig på agility. Farten kommer nog ge henne lite tid så ska du se =)
    Ja valpar e verkligen goa man blir ju helt klart sugen =)

  3. va kul att ni har kommit i gång med träningen igen! Himla söt liten valp föresten förstår att du är jättesugen ! Söt som socker den där lilla tjejen , härliga färger !

Kommentera

