Mager hund

Nu är Kiwi inte vacker inte, hon är lite för smal till och med för mig som gillar smala hundar. Hon vägde för några veckor sedan runt 16,3 kilo och var lite för rak i midjan. Jag tänkte att jag får se upp nu när hon ska kastreras för hon är väldigt lätt att få till att gå upp i vikt har jag märkt. Men eftersom jag hade gått över till lightfoder så tänkte jag inte mer på det, hektona skulle försvinna när vi kom igång med träningen igen. Nu har hon gått ner i vikt, det märkte vi på grund av att all päls är borta. Vägde henne ju då vi kastrerade henne och vikten står nu på 15,7. Hennes matchvikt är alltså 16 kilo, mer är för mycket och mindre är för lite. Men det ska vi fixa när hon får komma igång igen.

Just nu är hon en riktig unghund, busig, näst intill okontrollerbar då hon vill leka järnet. Plus detta totalt understimulerad. De som köper lapsk vallhund till sällskap och trivs med det måste ha ett enormt tålamod, eller en enorm tur. JAG vill då inte ha en sån till sällskap. Vi har lite dragkamp (lekintresset är inte borta utan har blommat upp 😀 ) med henne men gör inte för mycket då vi märker att det drar i såret och ömmar då hon sträcker ut. Men nu kan hon i alla fall trava på promenaderna så det är bra!

Nu ska uttråkade jag (jag är också understimulerad 😉 ) ut i köket och fika lite. Kram på er!

2 thoughts on “Mager hund

  1. Det är lite klurigt ibland att få hundarna att hålla vikten. Det är ju inte bra med varken för mycket eller för lite.

    Vad härligt att Kiwi verkar så pigg och att kamplusten har blommat upp! 😀

  2. Var glad att hon inte kan göra för mycket, jag fick väldiga varningar om inre blödningar och sår som kunde gå upp. 😦 Vi körde bara mental träning.
    Spännande med flytt synd bara att det gick åt fel håll. Ni kunde väl ha flyttat söderut. Här behövs vallhundar.n;)
    Nu är han i alla fall i frysen där man kan hålla bättre koll på honom och ingen har rymt sen dess heller. 😀
    Kram

Kommentera

