Lyckad agilityträning

Jag har varit orolig för Kiwi i några dagar, hon skulle in i höglöpet nu tycker jag men började för några dagar sedan dag 12 i löpet, får mörkare blod mot det bruna i färgen plus att det blev lite geggigt. Jag har varit med om livmodersinflammation förut och höll tummarna för att det inte skulle vara det. Hon var väldigt slö och gick bakom mig i kopplet om vi inte var i skogen eller på något annat roligt ställe där hon för stunden glömde bort sitt löp. Nu undrar jag i stället vart höglöpet försvann åt, när Tim var här ställde hon upp sig lite och vek svansen men erbjöd sig inte fullt ut. Nu börjar blodet ljusna och ”försvinna” (höglöp borde det vara) så nu är jag ite orolig för inflammation längre men nu erbjuder hon sig inte alls, viker inte svansen men gnäller dock mot hanhundar. Men det gjorde hon dag sju då Tim var här också. Knasigt är det i alla fall. Igår kväll var hon lite piggare igen (tack och lov) och jag och Johan tog en tur till Alsters herrgård och fågeltornet där för att testa hans nya leksak, en tubkikare. Jag passade på att träna och busa med Kiwi och hon var med på allt.

Idag åkte jag ut till klubben för att se om hon ville träna. Klubben jag är medlem i (karlstad) har, nytt för i år ställt upp tre olika kombinationer – en lätt, en medel och en svår. Dessa står uppe i en månad och sen avslutas det med en träningstävling och sen byggs de om till nya. Jättebra initiativ och lättare för mig som tränar ensam, jag behöver inte dra ut och ställa tillbaka alla tunga hinder varje gång jag är där.

Den lätta kombinationen var ett hopphinder, långhoppet och slalom. Kiwi hade aldrig hoppat långhoppet och det gick väl sådär, jag får minska till två i stället för tre nästa gång. Men det är ju alltid lättare att ta de som står uppe och svårare att tänka själv och ta bort en 😉 . Det gör vi nästa gång som är i morgon på tisdagsträffen. Slalomen gick super med tanke på att vi bara tränat den en gång och då med lina. Hon tog en port direkt och när jag satte upp en till tog hon den med efter lite tvekan. Jag delade av slalomet, tog bort pinnarna i mitten så vi hade fyra – uppehåll – fyra. Då kunde jag belöna henne mellan två försök utan att backa tillbaka igen. Hon var så duktig och ville verkligen göra igen och igen! jag fick stoppa henne till slut och träna på annat.

Eftersom vi var ensamna på klubben så gick vi till svåra banan och provade en längre tunnel. Lite problem hade hon i början med att den svängde men hon fick lösa det i sin takt så till slut sprang hon igenom 🙂 . A-hindret och balansbommen tog vi i lugnt tempo…jäklar va kul hon tyckte de var. För att få med kontaktfälten direkt så klickade jag för bra uppgång och avvaktade med klick tills hon var ända nere, det fattade hon jättefort och saktade ner och ställde sig längst ner 🙂 . Undrar om det är bäst med target där eller om jag ska fortsätta som jag gör…får fundera på det. Hon tyckte i alla fall att det var så kul så hon vände om efter varje belöning och tog hindret igen, och igen! Här var det åter igen jag som fick stoppa, inte puscha på för det gjorde hon så bra själv 🙂 .

Efter träningen tog vi en promenad i skogen bakom klubben.

Att man alltid måste hämta dig matte, häng med i mitt tempo för en gångs skull!!! 😉 .

Jaja, jag sätter mig väl här och väntar då.

Vi hade en härlig träningsdag och såg inte fram emot att komma hem och gå in…så jag tog ut lina till Kiwi och hus med lina till Qeso och sen hade vi ytterligare tre timmar ute i solen.

Qeso njuter i solen.

Kiwi gör samma sak.

Qeso fick påhälsning av ”Tessan” (vi har döpt henne till det), dock blev det inte mer än såhär då Kiwi vaknade där hon låg under bordet och morrade…jävla hund 😉 .

Såååå många lukter!

Pippi, pippi, pippi…gagaggagagaga! Vackra, fina Qeso gillar fåglar 😉 . Tyvärr störde solen bilden så den blev lite ”sotig”.

Nu är vi inne och väntar på kvällen så vi kan gå en promenad till. Det har varit kollosalt för varmt idag för en längre promenad på dagen, nu är våren här 🙂 .

2 thoughts on “Lyckad agilityträning

  1. Jätte kul att kiwi var så duktig på agilityn. Vilken smart ide att ha olika svåra banor som man kan träna på själv.
    På vår klubb får man inte träna själv förens man gått kurs. Men det har ju sina anledningar =). Ja visst har det blivit underbart väder. jag har varit på hundklubben flera timmar idag o njutit. Ha det så bra. hoppas kiwi reder till sej med löpet.

  2. Hej Madelen!
    Tack för din kommentar i min gästbok. Din sida verkar också jättefin. Jag ska ge mig tid att läsa allt, men dina fina bilder har jag redan sett en del av – helt i min stil! Ska bli spännande att lära känna LVH lite närmare – spännande ras!
    Ha det bra, vi ses snart!
    /EF

Kommentera

