Skogstur

Idag har jag och Kiwi varit ute i skogen hela dagen 🙂 . Vi skulle kika på signalarter och olika skyddsvärda områden, alltid lär man sig något. Kul var det i alla fall och jag lärde mig flera ovanliga arter av lav. Jag hade Kiwi i koppel första delen av turen men hon har ju aldrig visat intresse av att sticka ifrån mig så jag släppte henne så hon i början fick springa mellan mig och Johan. Det gjorde hon gärna, vallhund som hon är 😉 . Sen tog vi fika och under tiden fick Kiwi leta godis i en gammal tall. Sen var hon lös resten av tiden av bara farten, och hon skötte det med den äran. Hade jag haft Nikita lös vid den åldern så hade hon varit borta innan kopplet åkt av – det var säkert ett rådjur där borta och var det inte det så hittar jag nog ett någon annan stans… 😉 . Men Kiwi höll stenkoll på oss hela tiden, gick inte mer än max 7 meter ifrån oss. Stannade vi och tittade på något så kom hon genast och undersökte vad vi häll på med. Hon hittade stenar och träd att stå på vilket ni ser nedan och det belönades givetvis! Underbart att inte ha en lika självständig hund igen.

Här står Kiwi och väntar på att Johan ska bli klar så vi kan gå vidare. När vi stannade för att kolla lite extra på ett ställe stod hon länge och bara tittade runt omkring sig, på två tretåiga hackspättar och sen kom hon och slängde sig på backen och busade runt själv…hon vet hur hon har kul 🙂 .

Som sagt, stenar stora som berg…de är roligast!

Strosa ut på små minimossar är också kul, man kanske hittar en pinne i vattnet så man får bubbla vatten för att få upp den, det är kul det 🙂 .

Lågor kan man också stå på 🙂 . Här en riktigt gammal en, men den höll för damen.

Tranor skrämde skiten ur oss flera gånger, deras trumpetande hörs långt. Här var de tvärs över sjön, mycket intressant tyckte Kiwi. När de flög satte hon sig ner och tittade på dem, försökte inte ens springa efter. Dutti flicka!

Johan passade på att få sig en mysstund efter att tranorna flygit bort.

Nästa ställe kom vi in i en härlig sumpskog, med en bäck som porlade förbi. Murrig skog och en nu ganska trött hund.

Kan gärna sitta still lite, nu vill jag snart hem tycktes Kiwi säga.

Åter igen ett träd, denna gång vid en brant. Här var det is på sina ställen intill berget och fuktigt med massor av roliga lavar och mossor att kika på. Men nu började Kiwi tycka att det var dags att åka hem. En gång vände hon resolut om och gick tillbaka men vi traskade ju på åt ett annat håll så det var bara för henne att vända om. Jag har under hela dagen varit noga med att inte ropa på henne, en gång varken såg jag eller hörde henne (tät granungskog) och då visslade jag vilket hon reagerade direkt på. Annars vill jag att hon ska ha koll, inte jag och det har hon.

Hon somnade redan i bilen på väg hem och när vi kom fram så orkade hon knappt hålla uppe ögonen av trötthet, de föll ihop fast hon satt upp.

Vi hade en underbar dag, det märktes att hon njöt lika mycket som vi tvåbenta och jag hoppas på fler dagar av denna sort.

6 thoughts on “Skogstur

  1. underbara bilder, och det verkar ha varit en härlig dag.
    Klart att kloka Kiwi går att ha lös!
    Ni är så duktiga!
    Jag saknar er och ser fram emot att ses i maj/juni!

  2. Fiska pinnar i vatten har jag också gjort idag!
    Tack för kommentaren förresten. Jadu, de är bra märkliga det där mattefolket…

    //Pepzi

Kommentera

