Miljöpromenad och långtur

Miljöpromenad i alla ära, vad Kiwi behöver är pasivitetsträning med hundar. I alla fall, Kiwi och jag begav oss till centrum för att träffa andra från Karlstads brukshundklubb. Jag såg fram emot det, nu äntligen skulle jag kunna träffa och prata med andra från samma klubb. Trodde jag ja! Hon skällde konstant i en kvart…15 minuter!!! Om ens det räcker! Jag räknade till minst en miljon! Så förbannat pinsamt, jag har hela tiden sagt att lapsk vallhund inte är så skällig som man kan tro. Men Kiwi bevisar igen och igen att hon inte hör till dem. Så fram med träningshandskarna, nu ska jag åka ut till klubben på torsdag och riktigt sikta in mig på enbart hundträning och passivitet. Till saken hör att jag hatar hundar som skäller hipp som happ och nu har jag en själv…urk. Men skam den som ger sig, det ska gå!!!

Miljöträning var det ja, jo hon kan ju kronoparken ganska bra vid det här laget så statyer och liknande var inga problem. Jag fick inte kontakt med någon, lite tråkigt var det men så är det då alla redan känner varandra, de parar ihop sig och tänker inte så mycket på att nya har svårt att hitta in i gänget. Men när det handlade om att ordna nästa träff, då syntes jag (trots att Kiwi var tyst då) 😉 . Så nästa gång är det jag som planerar. Vi får väl se vad vi ska hitta på 🙂 .

Igår gick vi en långtur, 1,2 mil längs Frykenleden blev det till slut. Jättetrevlig tur trots lite isregn. Innan fikat gick Johan ett kortare spår som Kiwi efter fikan fick ta upp. Det gick superbra, hon spårar väldigt noga…kanske en aningens för långsamt faktiskt men hellre det än en hund som drar järnet i spåret. Hon missade slutet, gick en liten omväg men snappade upp misstaget snabbt och attackerade slutleksaken. Sen var det kamp och bus som gällde 🙂 . Kiwi var lös på hyggen där vi såg långt i och med att det är ett älgtätt område, hon har aldrig stuckit ifrån mig men vi har å andra sidan inte varit i närkontakt med djuren heller så man vet ju aldrig. Men lös i skogen är hon duktig, hon har stenkoll på oss. Jag ät noga med att aldrig ropa på henne om hon hamnar efter eller går före. Är hon efter så går vi vidare och hon kommer i full kareta och är hon före så stannar vi eller viker av, snopet värre 😉 . Vi stod ofta och tittade (naturmuppar ni vet 😉 ) på diverse lavar, mossar eller bara på utsikten och hon struttade omkring oss inte mer än 10 meter bort och sen kom hon in för en koll och sådana spontana kontakter belönas givetvis 🙂 . Väl hemma var det återigen en trött hund, två gånger på mindre än en vecka – rekord tror jag 😉 .

Bilder från dagen:

p1040280.jpg

Fikatime

kiwi-i-en-nyckelbiotop.jpg

Här är vi i en nyckelbiotop

utsikt.jpg

Den här bilden gillar jag, trots trist väder som gör korten gråa. Utsikt 🙂

5 thoughts on “Miljöpromenad och långtur

  1. Snygga bilder!

    Jag vet oxå hur det är med en hund som HELA TIDEN skäller på andra vovvar, inte så himla roligt. 😦 Men jag håller med dig, det ska allt gå att träna bort! 😉

    Kolla in bilderna i Magic’s blogg, riktig proffsfotograf, tycker verkligen att du ska ta sånna kort på Kiwi, de blir hur fina som helst! 😀

  2. så fin hon är =) =)
    En skällmaja har jag också här hemma.. LINKA..
    När hon ser andra hundaar så skäller hon + när hon leker annars är hon tyst. Men idag när vi träffade Zelda som är Raikas bästis (oxå en lapsk) så skällde Linka konstant en bra stund. Hon fick inte hälsa på henne så då skällde hon istället.. J…la hund.. he he he.. Så det får bli mer tråning på sånt för vår del nu.. KRAM

  3. Gott med härliga långpromenader, och fina bilder !

    Tråkigt att hon skällde så mycket, hoppas hon med tiden vänjer sig och slappnar av lite bättre bland andra hundar

  4. Vilka fina bilder, om man ändå kunde ta såna bilder =) O vilken tjusig tjej du har, tycker hon har växt till sej endel!
    Mmm det där med skällig de känner vi igen hehe.. Birk skäller oxå mycket i perioder.. men bara att kämpa vidare. som sagt skam den som ger sej 😉
    Måste säga att jag e lite avis på era fina skogspromenader, tycker inte att vi har sån fin skog här hemma =)

Kommentera

